تبلیغات
قلم و اندیشه ها - اعتقادات شیعه
اعتقادات شیعه


حضرت عبدالعظیم حسنی رحمه الله فرمود:
روزی به محضر سید و مولایم، امام علی هادی علیه السلام وارد شدم؛ و چون مرا مشاهده نمود، فرمود: مرحبا، خوش آمدی، ای ابوالقاسم! تو واقعا دوست ما هستی.
پس اظهار داشتم: می خواهم دین و اعتقاداتم را بر شما عرضه کنم؛ چنانچه مورد تأیید و رضایت شما باشد، بر آن پایدار و ثابت بمانم، تا آن لحظه ای که خداوند متعال را ملاقات نمایم؟
حضرت فرمود: ای ابوالقاسم! آنچه را که مایل هستی، مطرح کن. عرضه داشتم: من معتقد هستم که خداوند یکی است و مانندی برایش وجود ندارد؛ و از محدوده ی تعطیل و ابطال و تشبیه خارج می باشد؛
و خداوند جسم و صورت و عرض و جوهر نیست، بلکه او تجسم بخش اشیاء، شکل دهنده ی موجودات؛ و آفریدگار تمام جوهرها خواهد بود؛ او پروردگار، مالک، قرار دهنده؛ و ایجاد کننده ی هر موجودی است؛ او حکیمی می باشد که هیچ کار قبیح و ناشایستی انجام نمی دهد؛ و در هیچ وظیفه ای خلل به وجود نمی آورد.
و معتقدم بر این که حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم بنده و رسول خدا؛ و خاتم پیغمبران می باشد؛ و تا روز قیامت پیامبری بعد از او نخواهد بود؛ و همانا شریعت او پایان همه ی شریعت ها است و تا قیامت شریعت دیگری نخواهد آمد.
همچنین اعتقاد دارم که امام و خلیفه و ولی امر مسلمین، بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب؛ و سپس حسن، حسین، علی بن الحسین، محمد بن علی؛ جعفر بن محمد، موسی بن جعفر، علی بن موسی، محمد بن علی؛ و آن گاه شما می باشی، ای سرور و مولایم!
در این هنگام، حضرت اظهار نمود: و امام و خلیفه ی بعد از من، حسن فرزندم خواهد بود؛ و آیا مردم چگونه خواهند بود نسبت به خلیفه ی بعد از او؟
عرضه داشتم: ای سرورم! منظورتان چیست؟
در پاسخ فرمود: چون او به طور مشخص دیده نمی شود؛ و جایز نیست نامش برده شود، تا آن زمانی که ظهور و خروج نماید؛ و زمین را پر از عدل و داد گرداند، همان طوری که پر از جور و ظلم شده باشد.
عرضه داشتم: من نیز اقرار و اعتراف می نمایم؛ و معتقد هستم بر این که دوست ایشان دوست خداوند؛ و دشمن ایشان دشمن خداوند خواهد بود، اطاعت از ایشان همچون اطاعت خداوند، و معصیت و مخالفت با ایشان مخالفت با خداوند متعال خواهد بود.
و اعتقاد دارم بر این که معراج، حق؛ و سؤال در عالم قبر، حق؛ و بهشت و دوزخ، حق؛ و صراط و میزان، حق است؛ و همانا قیامت به طور حتم واقع خواهد شد و شک و شبه ای در آن نیست؛ و به درستی که خداوند تمامی انسانها را از درون قبرها مبعوث می گرداند.
همچنین ایمان و اعتقاد دارم بر این که واجبات الهی بعد از ولایت (اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام) ، نماز، زکات و خمس، روزه، حج، جهاد، امر به معروف؛ و نهی از منکر می باشد.
سپس حضرت فرمود: ای ابوالقاسم! به خداوند سوگند! این همان دین و اعتقاداتی می باشد، که خداوند برای بندگانش برگزیده است، پس بر آن محکم و استوار باش؛ و خداوند متعال تو را در دنیا و آخرت ثابت قدم نگه دارد.
41 - عن الفضل بن شاذان قال: قال علی بن موسی الرضا علیه السلام: من أقر بتوحید الله، و نفی التشبیه عنه، و نزهه عما لا یلیق به، و أقر بأن له الحول، و القوه، و الاراده، و المشیئه، و الخلق، و الأمر، و القضاء، و القدر، و أن أفعال العباد مخلوقه، خلق تقدیر لا خلق تکوین.
و شهد أن محمدا رسول الله، و أن علیا، و الأئمه بعده حجج الله، و والی أولیاءهم و اجتنب الکبائر، و أقر بالرجعه، و المتعتین، و آمن بالمعراج، و المساءله فی القبر، و الحوض، و الشفاعه، و خلق الجنه و النار، و الصراط، و المیزان، و البعث، و النشور، و الجزاء، و الحساب، فهو مؤمن حقا، و هو من شیعتنا أهل البیت. (1)
امام رضا علیه السلام فرمود:
کسی که اقرار و اعتراف به وحدانیت خداوند و نفی تشبیه از او نماید؛ و او را منزه گرداند از آن چه در لیاقت و شأن او نمی باشد، همچنین اقرار نماید که تمام توان و قدرت، اراده و مشیت، آفرینش، امر و نهی؛ و قضا و قدر، همه از آن خداوند متعال خواهد بود؛ و این که تمامی افعال بندگان، مخلوق مقدرات الهی است.
و نیز شهادت دهد که حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم رسول خدا؛ و علی بن ابی طالب و دیگر ائمه علیهم السلام بعد از او، حجت های الهی و اولیاء بندگان خدا می باشند؛ و از گناهان و معاصی دوری جسته؛ و به رجعت؛ و متعه ی حج؛ و به نکاح متعه، اقرار نماید.
و به معراج و سؤال (در شب اول) قبر؛ و وجود حوض کوثر و شفاعت؛ و آفرینش بهشت و دوزخ؛ و صراط، میزان، بعث، حشر؛ و محاسبه و مجازات (کردار وگفتار) اعتقاد داشته باشد، پس چنین فردی مؤمن حقیقی خواهد بود و از شیعیان و دوستان ما اهل بیت می باشد.

پی نوشت :

1. صفات الشیعه: 51 ح 71، وسائل الشیعه: 317/15 ح 20626.

= /س